JUSTIN LIAM O’BRIEN

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[FR]

Né en 1991, Justin Liam O’Brien vit et travaille à Brooklyn, New York. Il s’initie de 2010 à 2013 à la peinture à l’huile au Suffolk County Community College (Selden, New York), puis obtient en 2016 un BFA en arts numériques et animation 3D à Pratt Institute, Brooklyn.
On pourrait qualifier ses oeuvres de scènes de genre du XXIème siècle. Inspirées de sa propre expérience de la vie queer (homosexuelle), les dessins et peintures de Justin Liam O’Brien dépeignent en rondeur des moments d’intimité, de tendresse, et relatent aussi des moments de solitude, que ce soit dans la vie de couple ou dans la vie publique. “Je fais des peintures figuratives sur l’expérience de la confusion, de la solitude, du mutisme et de l’aliénation”, dit l’artiste, “ces sentiments ont été primaires et constants dans ma vie comme j’ai grandi caché, jusqu’à aujourd’hui. Je crois que ce sentiment de se sentir de côté est d’une certaine manière pathologique. Il est au cœur de l’expérience d’être homosexuel”.
O’Brien souhaite initier un dialogue avec le public sur la solitude queer, un dialogue d’autant plus pertinent durant le confinement du printemps dernier et la situation sanitaire actuelle, qui nous isolent et nous éloignent socialement les uns des autres. Il dépeint les différentes relations et émotions qui peuvent émerger au sein d’un espace personnel partagé. “Dans un contexte de pandémie mondiale et de quarantaine, j’ai réfléchi à la manière dont la confusion et l’aliénation ont surgi dans nos vies individuelles”, dit-il.
Il serait cependant trop réducteur de dire que ses peintures ne parlent que d’intimité. Il explique : “Le sexe entre momentanément en jeu, comme dans la vie. Je pense que la majorité de l’œuvre est plutôt axée sur l’intensité des sentiments. L’intensité dans les moments calmes de la vie domestique”.
En multipliant les interactions des regards, entre le regardeur et les personnages, et entre eux, les amants, le propos de son oeuvre se révèle : l’universalité des sentiments. Peut-être avons-nous aussi vécu des moments comme ceux représentés, ambigus et pleins de promesses.
Les dégradés doux et les compositions entrelacées de ses peintures mettent en scène des personnages masculins flottants dans des espaces réduits. Immergés dans leur propre univers, ils semblent être conscients de notre présence et nous regardent parfois directement. Ils sont composés dans un espace abstrait qui boucle l’œil autour de l’image et vous maintient engagés avec l’œuvre. La palette de couleurs et les contours flous des personnages servent une ambiance à la fois brute et cotonneuse.
Les dessins et peintures les plus récents de Justin Liam O’Brien sont le reflet de ses questionnements sur l’actualité politique et sociale de son pays, les USA, et sa réponse en tant qu’artiste à l’état dans lequel se trouve le monde actuellement.

[ENG]

Born in 1991, Justin Liam O’Brien lives and works in New York City. Following an AS in Visual Arts at the SUNY Suffolk (Selden, New York) where he was introduced to oil painting, he finally obtained a BFA in Digital Arts and 3D Animation at Pratt Institute, Brooklyn, 2016.
The works of Justin Liam O’Brien could be described as Genre Scene art of the 21st century. Drawn from his own experience of queer life, his drawings and paintings depict with curvy lines, moments of intimacy, tenderness and loneliness, whether in couple life or in public.
“I make figurative paintings about the experience of confoundment, loneliness, speechlessness and alienation” says O’Brien, “these feelings have been primary and consistent in my life from growing up in the closet to the present day. I believe that feeling left out is in some ways pathological. It’s core to the experience of being queer”.
O’Brien wishes to initiate a dialogue with the viewer about the loneliness of queer life,  important and particularly relevant during the isolation period and the sanitary situation, which isolates and moves us away from each other. He depicts all the different relationships and emotions that can grow in a personal share space. As he says: Now, amidst a global pandemic and quarantine, I’ve given new thought to how confoundment and alienation have surged in our individual, socially distanced lives”.
It would be partial to understand O’Brien’s paintings as having to do merely with queer sexuality. As the artist explains: “it actually has very little to do with this. Sex momentarily comes into play, as it does in life. I think the majority of the work is rather about an intensity of feeling. Intensity in the quiet moments of domestic life”.
The interaction of gazes—between us and the characters on the paintings, and between themselves, the lovers— lead to the real subject matter of his work: the universality of love, regardless of color, sexual orientation, and nationality.
Everything is private, but still very much familiar. Perhaps we have also experienced moments such as these, as ambiguous and full of promise. O’Brien uses soft colors and intricate compositions to paint male characters compressed, confined, floating in limited spaces. Immersed in their own world, they seem to be aware of our presence and look at us directly. The color palette and the blurred contours of his characters serve an atmosphere both raw and fluffy.

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RESIDENCES

2018
Trestle Art Space Residency, Brooklyn

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SHOWS

2021
Monya Rowe Gallery, New York – “Me, Myself and I” – 3-person show

2020
Richard Heller Gallery, Santa Monica – ‘When Acting as a Wave’ – Solo show
Galerie LJ, Paris – ‘Mythó/Logos’ – Group show
GNYP, Berlin – ‘Damned by the Rainbow’ – Solo show
Richard Heller Gallery, Santa Monica – ‘Black and White Vs Color’ – Group show
High Line Nine, New York – ‘ME: An Exhibition of Contemporary Self Portraiture’ – Group show curated by Sasha Bogojev

2019
Monya Rowe Gallery, New York – ‘Losing in the Form of Darkness’ – Solo show
Kapp Kapp, Brooklyn – ‘Tulips’ – Group show
LM Gallery, Latina (Italie) – ‘A Private Matter’ – Group show
Chart Gallery, New York – ‘Melt’ – Group show
Richard Heller Gallery, Santa Monica – ‘Vignettes’ – Group show
Galerie Tanja Wagner, Berlin – ‘Rust & Bones’ – Group show
Situations, New York – ‘Fresh Fruit’ – Group show curated by Benjamin Tischer/Invisible Exports

2018
Monya Rowe Gallery, New York – ‘Rose Tinted’ – 2-person show
Re: Art Show, Brooklyn – ‘The Unspeakable’ – Group show curated by Peter Clough
Standard Projects, Hortonville – ‘Big Link’ – Group show curated by Kate Mothes
Re: Art Show, Brooklyn – ‘Re: 21, This Is Not Here’ – Group show curated by Efrem Zelony-Mindell

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PRESS
Artnet, “Editors’ Picks: 13 Events for Your Art Calendar This Week, From a Talk About the Future of Museums to Three Shows at Bortolami” 1/11/2021, (Link)
Art of Choice
, “Provoke Your Senses with Justin O’Brien’s Captivating Work” Christina Samper  1/8/2021 (Link)
Juxtapoz Magazine,
“Justin O’Brien: A Freed Style” Interview with Evan Pricco, Fall 2020, Print
New American Paintings, “Northeast 146” Juried by Jerry Saltz, Feb 2020, Print
Artforum International, “Rust & Bones” Galerie Tanja Wagner” Kristian Vistrup Madsen Oct 2019, Print
Elephant Magazine, “Justin Liam O’Brien Paints Loneliness as a “Pathological Condition” Emily Steer,12/17/2020 (Link)
Juxtapoz Magazine, “Art in Uncertain Times, Making Good Works For Good Works” Sasha Bogojev, 4/28/2020, (Link)
Juxtapoz Magazine, “Damned by the Rainbow: Justin Liam O’Brien’s Stunning Display of Intimacy in Berlin”, 7/3/2020, (Link)
Hypebeast, “Artists Turn the Lens on Themselves for “ME” Exhibition in NYC’s High Line Nine” Gabrielle Leung  8 January 2020 (Link)
Artforum International, “Critics Picks – Melt at CHART” Zahra Nasser, 12 Aug 2019  (Link)
Office Magazine, John Martin Tilley : “Mad Fresh”, 31 Mar 2019 (Link)
Juxtapoz Magazine, Sasha Bogojev : “Intimate Bedroom Scenes: An Interview with Justin Liam O’Brien”, 25 Mar 2019 (Link)
Filthy Dreams,  Efrem Zelony-Mindell: “What a Feeling: Justin Liam O’Brien at Monya Rowe Gallery” 27 Dec 2018, (Link)
Gayletter, Chris Stewart “Art: Rose Tinted – Justin Liam O’Brien & Celeste Rapone”, Dec 2018 (Link)
What Should We Do, Paddy Johnson: “Justin Liam O’Brien & Celeste Rapone: Rose Tinted”, Dec 2018 (Link)

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