MU PAN
潘慕文


[FR]
Mu Pan est né à Taïwan en 1976 dans une famille originaire de Chine continentale. Il quitte l’île et son histoire complexe, pour New York où il émigre avec ses parents en 1997 lorsqu’il a 21 ans. Repartant de zéro avec sa famille, il adhère à la culture américaine non sans quelques appréhensions, et étudie à la School of Visual Arts de New York où il obtient en 2007 un M.F.A avec félicitations. Devenu citoyen américain, Mu Pan cultive et revendique ses multiples identités culturelles dans ses peintures. Il peint à l’acrylique sur bois et sur papier. Ses œuvres d’une grande précision proposent une narration, souvent des scènes de bataille qui lui permettent de multiplier les péripéties.

Mu Pan, c’est la rencontre entre Jérôme Bosch, Kuniyoshi et Marvel Comics, avec ses grandes peintures épiques et narratives, imprégnées de références culturelles et historiques au Japon et à la Chine, et de pop culture américaine. Les narrations qu’il élabore mettent en scène des événements de l’Histoire chinoise et japonaise classique et contemporaine, réinterprétés selon son langage pictural, engagé et politique. Ses nouveaux mythes sont marqués par des personnages hybrides et des éléments de culture populaire à la limite du cartoon. Ses peintures narratives sont aussi le prétexte d’acerbes critiques sociales de ses pays d’accueil et d’origine, sur l’immigration, la gentrification des quartiers populaires de New York ou la nouvelle génération de jeunes de Taiwan. Son travail plus récent lui permet d’élaborer une nouvelle forme de narration, et la création d’un panthéon de dieux animaux. Partout dans ses peintures, quelqu’un se fait manger par un autre.
L’ambiance de chaos et de fourmillement qui se dégage de la plupart de ses œuvres ne sont pas sans évoquer les miniatures hollandaises ou indiennes, pour ses atmosphères de fin du monde, pour ses personnages hybrides mi-homme mi-animal, pour le foisonnement de détails et le caractère mystique et mythique qui s’en dégage. Cette violence apparente est en lien avec sa personnalité : Mu Pan dit de lui-même qu’il est une personne en colère, ainsi son travail artistique est pour lui une voie vers l’équité: «Dessiner et peindre sont, pour moi, les voies les plus évidentes à emprunter pour trouver la justice».

La première monographie sur le travail de Mu Pan a été publiée en 2020 chez Abrams (American Fried Rice: The Art of Mu Pan).

[ENG]
Mu Pan was born in Taiwan in 1976 to a family originally from mainland China. He left the island and its complex history for New York where he emigrated with his parents in 1997 when he was 21. Starting from scratch with his family, he embraced American culture with some trepidation, and studied at the School of Visual Arts in New York where he graduated in 2007 with an M.F.A. with honors. Now an American citizen, Mu Pan cultivates and asserts his multiple cultural identities in his paintings. He paints with acrylic on wood and paper. His works of great precision offer a narrative, often battle scenes that allow him to multiply the adventures.

Mu Pan personalizes the encounter of Hieronymus Bosch, Kuniyoshi and Marvel Comics, with his large epic and narrative paintings, impregnated with cultural and historical references to Japan and China, and American pop culture. The narratives he develops feature events from classical and contemporary Chinese and Japanese history, reinterpreted in his committed and political pictorial language. His new myths are marked by hybrid characters and elements of popular culture bordering on the cartoonish. His narrative paintings are also the pretext for acerbic social criticism of his host and native countries, on immigration, the gentrification of New York’s working class neighborhoods or the new generation of young people in Taiwan. His more recent work allows him to develop a new form of narrative, and the creation of a pantheon of animal gods. Everywhere in his paintings, someone is being eaten by someone else.

The atmosphere of chaos and swarming that emanates from most of his works are reminiscent of Dutch or Indian miniatures, for its end-of-the-world atmospheres, for its hybrid half-man half-animal characters, for the abundance of details and the mystical and mythical character that emerges. This apparent violence is related to his personality: Mu Pan says of himself that he is an angry person, so his artistic work is for him a way to equity: “Drawing and painting are, for me, the most obvious ways to find justice.

Abrams published the first monograph book about Mu Pan in 2020 (American Fried Rice: The Art of Mu Pan).

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SHOWS
2022
Asia Now, Paris – Represented by Galerie LJ
Hashimoto Contemporary, New York –  “To Have A Mother Means Milk” – Solo Show
River City, Bangkok – “The New Ark” – Group show curated by Art Can Die and Director Jacq

2021
Galerie LJ, Paris – “Don’t Concentrate On The Finger” – Solo show
Matadero – Centro de Creación Contemporanea, Madrid – “The Garden of Earthly Delights: A Contemporary Perspective on Bosch’s Masterpiece” – Group show curated by Colección Solo

2020
Poulsen Gallery, Copenhague – Group show
Art Madrid, Madrid – Représenté par Galerie LJ
Art Herning, Herning (DK) – Représenté par Poulsen Gallery

2019
Colección Solo, Madrid – “Mu Pan And Other Beasts” – Exposition rétrospective
Galerie LJ, Paris – ‘The Sword of MUtual Demise’ – Solo show
Poulsen Gallery, Copenhague – ‘Summer show’ – Group show
Pulse, Miami – Représenté par Poulsen Gallery
Art On Paper, New York – Représenté par Poulsen Gallery
Art Central, Hong Kong – Représenté par Galerie LJ

2018
Joshua Liner Gallery, New York – ‘Bright Moon Shines On The River’ – Solo show
Art Central, Hong Kong – Représenté par Galerie LJ, solo show
Poulsen Gallery, Copenhague – ‘Battles Without Honor and Humanity’ – Solo show
Blanc Gallery, St. Ignatius (Philippines) – ‘Solid State’ – Group show curated by Louie Cordero & Jordin Isip

2017
Galerie LJ, Paris – ‘Treat Your Mother Right’ – Solo show
Spacejunk, Grenoble – ‘La Belle Peinture’ – Group show
Spacejunk, Lyon – ‘La Belle Peinture’ – Group show
Spacejunk, Bayonne – ‘La Belle Peinture’ – Group show
Art Central, Hong Kong – Représenté par Galerie LJ

2016
Pulse Art Fair, Miami – Représenté par Poulsen Gallery
YIA Art Fair, Paris – Représenté par Galerie LJ
Poulsen Gallery, Copenhague -‘Your Mother Should Know’ – Solo show

2015
Japanese American National Museum, Los Angeles – Giant Robot Biennale IV, curator: Eric Nakamura
Worcester Art Museum, Boston – ‘Samurai’ – Exposition collective, curator: Eric Nakamura
Galerie LJ, Paris – ‘Fake Cover’ – Solo show

2014
Copro Nason Gallery, Santa Monica – ‘One Inch Punch’ – Solo show
Galerie LJ, Paris – Group show

2013
Musée de l’Art Brut (Halle Saint Pierre), Paris – ‘Hey ! Part II’ – Group show
Copro Nason Gallery, Santa Monica – ‘Futur- ology’ – Group show

2012
3rd Ward, Brooklyn – ‘The Way of The Dog’ – Solo show
KunstRaum H&H, Cologne – ‘SommerLoch 2012 Silly Season 2012’ – Group show
Nancy Margolis Gallery, New York – ‘Permanent Collection’ – Group show
Copro Nason Gallery, Santa Monica – ‘The Ace is Wild’ – Group show

2011
Art Taipei – Exposition personnelle dans le cadre du prix Artist Wanted/3rd Ward Open Call
KunstRaum H&H, Cologne – ‘The Other Mountain and The Other Sea’ – Solo show
Copro Nason Gallery, Santa Monica – ‘Dark Water’ – Group show
KunstRaum H&H, Cologne – ‘Sommerloch 2011’ – Group show
Los Angeles – ‘La Luz de Jesus 25th Anniversary Group Show’ – Group show
New York – ‘Verge : Art Brooklyn’ – Group show
KunstRaum H&H, Cologne – ‘Silly Season 2011’ – Group show
GR2, Los Angeles – ‘UNICEF’s Tap Project’ – Group show

2010
KunstRaum H&H, Cologne – ‘Silly Season 2010’ – Group show

2009
Taipei, Taiwan – ‘2009 GEISAI Taiwan’ – Group show
Scion Installation LA Gallery, Los Angeles – ‘Papershaphers’ – Group show
Dr. M. T. Geoffrey Yeh Art Gallery, St. John’s University, Queens, New York – ‘Kerpoof!’ – Group show
The Green Onion, Brooklyn – ‘Windows Brooklyn’ – Group show

2008
Cheryl Pelavin Fine Arts LLC, New York – ‘Friends’ – Group show

2007
Visual Arts Gallery, New York – ‘Thesis Show’ – Group show
La Luz De Jesus Gallery, Los Angeles – ‘To All My Relations’ – Group show

2006
Visual Arts Gallery, New York – ‘The Book Show’ – Group show
Red Letter Gallery, Tampa (FL) – ‘The Type- writer Show’ – Group show
Changing Room Gallery, New York – ‘The Unforgiving Drawing Show’ – Group show

2005
Compound Gallery, Portland – ‘The Ghost and Specters’ – Group show
Compound Gallery, Portland – ‘The Super-hero Group Show’ – Group show
Fuse Gallery, New York – ‘Winter Group Show’ – Group show

2004
Meltdown Gallery, Los Angeles – ‘Meathaus @ Meltdown Group Show’ – Group show

2003
Memphis University, Memphis – ‘The Social Affair Group Show’ – Group show

Publications & articles :
Los Angeles Review of Books, “I Hate Everyone Equally: Mu Pan Ironic Art“, by Karen Fang, 19 février 2021
Chicago Tribune
, 31 Best Gift Books: From Chicago books to pretty atlases, these titles remind us of life outside 2020, 8 décembre 2020
Juxtapoz
, New Book: ‘American Fried Rice: The Art of Mu Pan’, 6 novembre 2020 
El País
, Las bestias de Mu Pan se asoman a la puerta de Acalá, 6 décembre 2019
Marie Claire España
, Espacio Solo: el museo secreto de Madrid para el que hay lista de espera, mai 2019
TeleMadrid, El universo surrealista de Mu Pan se expone en Madrid, mai 2019
Vanidad, Descubre el infinito universo de Mu Pan, la primera exposición del Espacio SOLO en España, mai 2019
Elle Decor España, Los monstruos de Mu Pan, mai 2019
Cambio16, Mu Pan Y Otras Bestias, mai 2019
T Magazine, Historias Mínimas, mai 2019
La Razón, Mu Pan: King Kong contra el racismo, 27 avril 2019
Neocha – Culture & Creativity in Asia, “The Art of War“, février 2018
Sohu潘慕文:在美国坚持中国文化的呈现, novembre 2017
Hi Fructose, “Mu Pan’s Massive Painted Battles Scenes“, juillet 2017
Dangerous Minds, “The Grotesquely Chaotic Paintings of Mu Pan“, 27 juin 2017
Hi Fructose Online, “Mu Pan’s Chaotic, Elegant Battle Scenes“, 7 mai 2017
Hey! 4 Degrees Art, éditions Ankama, 2016
Hey! Art Show Part II, Catalogue de l’exposition au Musée de la Halle St Pierre, éditions Ankama, 2012
Version Fémina/JDD, “Peinture engagée: Mu Pan”, 26 octobre 2015
Juxtapoz Online, “Giant Robot Biennale @Japanese American National Museum”, octobre 2015
Hyperallergic, “A conversation with curator Eric Nakamura on the Fourth Giant Robot Biennale”, octobre 2015
Disinfo, “Disinformation featured artist: Mu Pan and Humanity’s Fundamental Need for Narrative“, juin 2015
Juztapoz Online, “Mu Pan’s Illustrations of Plague and Battle”, juin 2015
Hi Fructose Online, “Preview SAMURAI! Group Exhibition at the Worcester Art Museum”, avril 2015
Boston Magazine, “SAMURAI! Exhibit Shows You the 47 Ronin Like Never Before”, avril 2015
It’sNiceThat, “Frog wars, lizard queens and some rather unpleasant dogs from the brilliant Mu Pan“, avril 2013
Juztapoz Online, “The Works of Mu Pan“, mars 2013
Beautiful Decay, “Brooklyn artist Mu pan on painting, process and influences“, 2012
Hey! Magazine, “Mu Pan”, mars 2012

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